ترفندها

10 مشکل پرینت نگرفتن پرینتر و عیب یابی

فناوری گاهی اوقات عجیب است گاهی اوقات چاپگر من مانند 15 سال پیش گیج کننده و غیرقابل اعتماد است. اگر چاپگر شما با خطا مواجه می شود (یا فقط خواسته های شما را به طور کامل نادیده می گیرد)، دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد.

متأسفانه، فقط کشف مشکل می تواند نیمی از نبرد باشد. نیمی دیگر در حال ارائه راه حلی هستند که باعث می شود چاپگر دوباره کار کند. در اینجا نحوه عیب یابی پرینت نگرفتن پرینتر يا 10 مشکل پرینت نگرفتن پرینتر و عیب یابی آمده است تا بتوانید به کار خود بازگردید.

1. چراغ های خطای چاپگر خود را بررسی کنید

چراغ های خطای چاپگر خود را بررسی کنید

هر چند ممکن است خسته کننده باشد، چاپگرها گاهی اوقات به شما می گویند که مشکل چیست تا بتوانید از آزمون و خطا در فرآیند عیب یابی جلوگیری کنید. چاپگر ممکن است پیام خطا را از طریق یک سری چراغ های چشمک زن مرموز یا رنگی روی خود چاپگر نشان دهد.

با این حال، همیشه مشخص نیست که کدام چراغ ها چه معنایی دارند، بنابراین برای رمزگشایی آنچه چاپگر شما می گوید، دفترچه راهنما را بررسی کنید. اگر دفترچه راهنما را گم کردید، معمولاً می توانید آن را در وب سایت سازنده پیدا کنید و به صورت PDF دانلود کنید.

هنگامی که خطا را متوجه شدید، به بخش مربوطه این راهنما بروید تا آن را بیشتر تشخیص دهید. (اگر چاپگر شما خطایی نشان نمی دهد، به خواندن ادامه دهید.)

2. صف چاپگر را پاک کنید

صف چاپگر را پاک کنید

گاهی اوقات، صف چاپ رایانه شما ممکن است با اسناد قدیمی که به دلایلی چاپ نشدند، مسدود شود و سندی که در حال حاضر نیاز دارید نگه داشته شود.

روی نماد چاپگر در ناحیه اعلان ویندوز کلیک راست کنید، سپس Open All Printers را انتخاب کنید تا لیستی از موارد در صف فعلی را ببینید. در غیر این صورت، به Settings > Devices > Printers & Scanners بروید، سپس روی چاپگر در لیست کلیک کنید و Open queue را انتخاب کنید.

در macOS، می‌توانید با کلیک کردن روی نماد Print Center که در Dock در طول فرآیند چاپ ظاهر می‌شود، صف را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به تنظیمات سیستم > چاپگرها و اسکنرها بروید، چاپگر را انتخاب کنید، سپس روی دکمه صف چاپ کلیک کنید.

با کلیک راست بر روی آیتم های قدیمی که در لیست گیر کرده اند و پاک کردن آنها، صف را مدیریت کنید.

3. Print Spooler را مجدداً راه اندازی کنید

Print Spooler را مجدداً راه اندازی کنید

به جای پاک کردن تمام این کارها، ویندوز همچنین به شما اجازه می‌دهد تا اسپولر چاپ را مجدداً راه‌اندازی کنید. با این کار سعی می شود آن اسناد را به گونه ای چاپ کند که گویی فقط به صف اضافه شده اند. چند راه برای انجام این کار وجود دارد، اما ساده ترین آنها احتمالاً از Command Prompt است.

منوی Start را باز کنید، Command Prompt را جستجو کنید، روی گزینه ظاهر شده راست کلیک کرده و Run As Administrator را انتخاب کنید. دستورات زیر را وارد کنید و بعد از هر کدام Enter را فشار دهید:

اسپولر نت استاپ

del %systemroot%\System32\spool\PRINTERS\* /Q /F /S

اسپولر شروع خالص

با هر شانسی، این کار چاپگر را زنده می کند و اسنادی که منتظر آن بودید در نهایت چاپ می شوند.

4. اتصال را محکم کنید

اگر می‌خواهید از طریق Wi-Fi چاپ کنید، کامپیوتر را از طریق USB وصل کنید. اگر کار کرد، می‌دانید که مشکل در اتصال Wi-Fi وجود دارد و می‌توانید تلاش‌های عیب‌یابی را در آنجا متمرکز کنید.

آیا چاپگر سیگنال کافی دریافت می کند؟ ببینید آیا چاپگر در لیست شبکه روتر شما نشان داده می شود یا خیر، یا سعی کنید چاپگر را به روتر نزدیکتر کنید تا ببینید آیا خارج از محدوده است. شوخی نیست، پرینتر پدرشوهرم کار نمی کند مگر اینکه همه درهای طبقه بالا باز باشند، زیرا مانع از سیگنال ضعیف وای فای می شوند.

5. مطمئن شوید که چاپگر مناسب دارید

این ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما آیا سند به چاپگر صحیح هدایت شده است؟ اگر از رایانه با چندین چاپگر استفاده کرده‌اید – مثلاً اگر بین خانه و محل کار رفت و آمد می‌کنید – ممکن است ویندوز در تلاش باشد اسناد را به چاپگر اشتباهی ارسال کند.
دوباره سند را چاپ کنید و مطمئن شوید که به جای استفاده از میانبر، فایل > چاپ را از منو انتخاب کنید. سپس، به گزینه‌هایی که ظاهر می‌شوند دقت کنید—اگر منوی کشویی چاپگر اشتباهی را نشان می‌دهد، قبل از ادامه روی آن کلیک کنید تا چاپگر صحیح را انتخاب کنید. برخی از برنامه‌ها حتی ممکن است نیاز داشته باشند که برای فهرست کامل چاپگرهای متصل، روی See More کلیک کنید.

6. بررسی کنید که سینی کاغذ پر باشد (گرفته نشده است)

حتی اگر چاپگر کاغذ داشته باشد، برای ایمن بودن باید کاغذ بیشتری در سینی قرار دهید. گاهی اوقات، چاپگرها مشکل دارند—ممکن است کاغذ بارگذاری شده باشد، اما اگر چاپگر نتواند آن را نگه دارد، فکر می کند خالی است. سعی کنید سینی کاغذ را بردارید، کاغذ را مجدداً تراز کنید و آن را دوباره داخل آن بکشید.

در موارد دیگر، ممکن است مقداری کاغذ در مکانیزم گیر کرده باشد. معمولاً چاپگر چنین می گوید، و فقط باید پانل دسترسی را باز کنید و کاغذ مچاله شده را بیرون بکشید. (اگر مطمئن نیستید کجا باز می شود به دفترچه راهنما مراجعه کنید.)

در برخی موارد، چاپگر می‌تواند بگوید که کاغذ گیر کرده است، حتی اگر آن را ندیده باشید. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است تکه‌های کوچک‌تری از کاغذ یا بقایای دیگر در داخل غلتک‌ها گیر کرده باشد. این بدان معناست که برای رفع مشکل باید برخی از اجزا را حذف کنید. اگر در انجام این کار راحت نیستید، آن را به یک تعمیرگاه رایانه شخصی بیاورید.

7. درایورها و نرم افزار را نصب کنید

درایورها و نرم افزار را نصب کنید

هنگامی که یک چاپگر را به رایانه شخصی وصل می کنید، ویندوز معمولاً درایورهای لازم را به طور خودکار دریافت می کند. اما در موارد نادر، ممکن است لازم باشد به وب‌سایت سازنده چاپگر بروید، صفحه پشتیبانی مدل خود را جستجو کنید و درایور یا بسته نرم‌افزاری را به صورت دستی دانلود کنید. اگر این کار را نکرده اید، اکنون آن را امتحان کنید.

نگران نباشید؛ این فرآیند در آینده نزدیک بسیار ساده تر خواهد بود زیرا مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی از درایورهای چاپگر شخص ثالث را در چند سال آینده متوقف کند.

8. پرینتر را اضافه کنید

پرینتر را اضافه کنید

اگر از یک چاپگر از طریق Wi-Fi استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد قبل از اینکه ویندوز آن را به عنوان یک گزینه ارائه دهد، آن را به لیست چاپگرهای موجود ویندوز اضافه کنید. در ویندوز 10، به Settings > Devices > Printers & Scanners بروید و روی دکمه Add a Printer or Scanner کلیک کنید. برای ویندوز 11، تنظیمات > بلوتوث و دستگاه‌ها > چاپگرها و اسکنرها را باز کنید، سپس روی افزودن دستگاه کلیک کنید.

در مک، به تنظیمات سیستم > چاپگرها و اسکنرها بروید و روی دکمه پلاس (+) کلیک کنید. رایانه شما باید چاپگرهای موجود در شبکه را جستجو کند و هنگامی که چاپگر مناسب را پیدا کرد، روی آن کلیک کنید تا چاپگر به لیست شما اضافه شود. اکنون، چاپگر باید بتواند چاپ کند.

9. کارتریج های جوهر

اگر چاپگر می گوید که جوهر آن تمام شده است، اما می دانید که اینطور نیست، چند راه حل وجود دارد که باید امتحان کنید. ابتدا، ممکن است هد چاپ مسدود یا کثیف شده باشد، و می‌توانید آن را از طریق روال تمیز کردن داخلی چاپگر (که در دفترچه راهنما توضیح داده خواهد شد) تمیز کنید.

از طرف دیگر، اگر سرهای چاپگر شما روی خود کارتریج‌های جوهر قرار دارد – نوار مسی کوچکی که جوهر بیرون می‌آید – آن را با یک دستمال کاغذی مرطوب پاک کنید تا تمیز شود. هنگامی که جوهر آزادانه‌تر روی حوله جریان می‌یابد، قبل از قرار دادن مجدد کارتریج، آن را با یک دستمال کاغذی خشک بمالید.

برای چاپگر لیزری، ممکن است بتوانید با تکان دادن آن از یک طرف به سمت دیگر، و سپس قرار دادن مجدد آن، مقداری تونر بیشتری از کارتریج خارج کنید.

همچنین ممکن است چاپگر متوجه نشود که شما کارتریج جوهر جدیدی را وارد کرده اید. اگر جوهر جدید را به طور خودکار تشخیص ندهد، ممکن است تنظیماتی در چاپگر وجود داشته باشد که به شما امکان می دهد سطوح پر شدن را “بازنشانی” کنید. راهنمای چاپگر را بررسی کنید تا ببینید که چگونه برای مدل خاص خود چگونه است.

به یاد داشته باشید که برخی از کارتریج‌های شخص ثالث ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند، بنابراین کارتریج‌های اصلی سازنده چاپگر را امتحان کنید تا ببینید بهتر کار می‌کنند یا خیر.

10. خودآزمایی چاپگر را اجرا کنید

اگر هنوز نمی توانید مشکل را بفهمید، ممکن است انجام چند آزمایش تشخیصی کمک کند. هم چاپگر و هم رایانه شما می توانند صفحات آزمایشی را چاپ کنند که ممکن است به کاهش مشکل کمک کند.

معمولاً می‌توانید خودآزمایی چاپگر را با فشار دادن یک سری دکمه هنگام بالا آمدن، اجرا کنید، که در دفترچه راهنما مشخص شده است. صفحات آزمایشی ویندوز را می توان با رفتن به Settings > Devices > Printers & Scanners چاپ کرد. چاپگر را انتخاب کنید، سپس روی مدیریت > چاپ یک صفحه آزمایشی کلیک کنید.

در Mac، System Settings > Printers and Scanners را باز کنید، سپس چاپگر را انتخاب کنید. روی Open Print Queue > Printer کلیک کنید و Print Test Page را انتخاب کنید.

اگر صفحه آزمایشی چاپگر شما خوب است اما رایانه با خطا مواجه می شود، می توانید مطمئن باشید که مشکل نرم افزاری است. اگر چاپگر حتی نمی تواند صفحه آزمایشی خود را چاپ کند، بهتر است به جای مشکلات درایور یا سایر نرم افزارها، روی تعمیر چاپگر تمرکز کنید.

اگر خوش شانس باشید، صفحه آزمایش حتی ممکن است شامل یک کد خطا یا اطلاعات دیگری در آن باشد که می تواند برای رمزگشایی مشکل استفاده شود.

داوود عباسیان

من داوود عباسیان هستم ارشد شبکه های کامپیوتری به علت علاقه خودم در زمینه تکنولوژی و IT مطالب ارائه شده توسط بنده گرد آوری شده است و گفتم در بلاگ دیدموشاپ مطالب را با شما نیز به اشتراک بزارم بعضی از مطالب با تجربه شخصی خودم صورت گرفته است و اکثریت آنها تست شده است و مشکلی نداشته اند. خوشحال میشم با ثبت نظر خودتان راجب مطالب ارائه شده من را یاری نمایید برای ارائه خدمات بهتر با تشکر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن