بازاریابی

ویدیو مارکتینگ

حال که با عبارت دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در بازاریابی مدرن آشنا شدیم، نوبت به بررسی یکی دیگر از شاخه‌های تبلیغاتی نوین در دنیای اینترنت به نام ویدیو مارکتینگ رسیده است. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی مزایا و معایب ویدیو مارکتینگ، نکاتی را در مورد این روش بازاریابی بیان کنیم.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) یکی از شاخه‌های جدید و نوین در بازاریابی اینترنتی به شمار می‌رود که ابزارهای تبلیغاتی آن، فیلم و ویدیو است. در این روش، سرویس‌های اشتراک ویدیو یک بستر رایگان و عالی برای تبلیغات و بازاریابی محسوب می‌شوند.
در ویدئو مارکتینگ، هدف مسئولین بازاریابی، تهیه و تولید یک فیلم چنددقیقه‌ای است که می‌تواند شامل بخش‌های مختلف زیر باشد:

  • معرفی کلی کسب‌وکار، به همراه بررسی نقاط قوت و ضعف
  • معرفی یک محصول و نحوه استفاده از آن به مشتریان
  • نحوه بهره بردن از یک خدمت و یا ابزار
  • آموزش نحوه تعمیر یک محصول
  • آموزش مباحث مختلف
  • معرفی فعالیت‌های مختلف به یک گروه

پیشینه بازاریابی ویدیویی

برای بررسی و مطالعه پیشینه ویدیو مارکتینگ، بایستی به گذشته‌های دور برگردید. همین مسئله نشان می‌دهد که این روش بازاریابی و تبلیغات، حتی پیش از پیدایش و همه‌گیر شدن اینترنت نیز جریان داشته است. در سال 1940 یک کمپانی آمریکایی به اسم Bulova، اقدام به ساخت یک فیلم تجاری در ایستگاه تلویزیونی نیورک کرد و برای این تبلیغات حدود 4 دلار پرداخت. این اولین روش تبلیغاتی به سبک جدید و با استفاده از فیلم بود.
نسل جدید فیلم‌های تبلیغاتی در سال 1981 رواج یافت. در سال 1984 نیز کمپانی اپل اولین تبلیغات خود را در این زمینه به ثبت رساند و بعدازآن در سال 1991 یک ویدئوی ویروسی (Viral) توسط مدیر اجرایی فاکس ساخته شد. این ویدیو مبلغی بالغ‌بر 750 دلار برای آن‌ها هزینه داشت.

مزایای ویدیو مارکتینگ

  1. بازاریابی ویدئویی مستقیماً روی افراد تأثیر می‌گذارد. فیلم این برتری را نسبت به‌عکس و سایر تبلیغات دارد که قدرت صدا و تصویر و حرکت را هم‌زمان باهم دارد و مستقیماً روی افراد تأثیر می‌گذارد.
  2. ویدئو مارکتینگ برای فروش حتی به تنبل‌ترین مخاطبان هم مناسب است. امروزه اکثر افراد گرایش کمی به خواندن متن‌های طولانی مخصوصاً در دنیای دیجیتال دارند و دیدن را به خواندن ترجیح می‌دهند. با ویدئو مارکتینگ می‌توان زمانی کوتاه، حجم بالایی از محتوا را به همه حتی به تنبل‌ترین مخاطب انتقال داد.
  3. ویدیو مارکتینگ باعث افزایش فروش می‌شود. افراد با دیدن و شنیدن اطلاعات و توضیحات تکمیلی در مورد محصول، دید روشن‌تری نسبت به محصول پیدا می‌کنند و راحت‌تر برای خرید تصمیم می‌گیرند.
  4. ویدئو مارکتینگ باعث افزایش میزان اعتماد خریداران می‌شود. بعضی از مردم هنوز به فروش آنلاین اعتماد کافی ندارند. با فیلم و نشان دادن درست محصول راحت‌تر می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کنیم که از فضای امنی خرید می‌کنند.
  5. استفاده از بازاریابی ویدیویی می‌تواند کاربران زیادی را از طریق سرویس‌های اشترک ویدیو روانه سایت شما کند که این امر در افزایش بازدید سایت و همچنین سئو و بهینه‌سازی سایت بسیار مؤثر است.

معایب ویدیو مارکتینگ

قبل از هر چیزی باید اعتراف کرد که استفاده از بازاریابی ویدیوی چندان ساده نیست و ترس شما از آن منطقی به نظر می‌رسد. طبق بررسی‌های صورت گرفته بین 30 تا 40 درصد بازاریابان تمایلی به استفاده از ویدیو مارکتینگ ندارند؛ اما دلیل آن‌ها برای این کار چیست:
ساخت ویدئو گران‌تر از محتوای نوشتاری است
برای نوشتن محتوای نوشتاری در یک سایت، فقط به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید که بتواند متن موردنظر را تایپ کنید. پس نه به تخصص خیلی پیچیده‌ای نیاز دارید و نه به هزینه زیادی برای آن می‌پردازید. این در حالی است که شما برای ساخت یک ویدیو، باید نحوه کار با نرم‌افزارهای مختلف آموزش‌دیده باشید و یا ساخت آن را به یک شرکت واگذار کنید. درهرصورت برای تهیه محتوای ویدیویی نیز به مطالب جدید نیاز دارید که تمامی این موارد باعث گران‌تر شدن بازاریابی ویدیویی می‌شود.
ساخت ویدئو زمان‌بر است
چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساخت ویدیو نسبت به نوشتن محتوای نوشتاری برای یک سایت زمان بیشتری نیاز دارد. درواقع، برای داشتن یک فیلم تبلیغاتی شما نیاز دارید که ساختار فنی فیلم را آماده کنید و هم باید محتوای کافی برای گذاشتن در این فیلم را داشته باشید. فراهم آوردن این دو مورد و کنار هم قرار دادن آن‌ها باعث می‌شود که زمان زیادی از بازاریان گرفته شود.
مشکلات فنی در مورد ویدیو بیشتر است
باید بپذیریم که در برخی مناطق امکانات لازم برای نشان دادن ویدیو به شکل مناسب وجود ندارند. پایین بودن سرعت بارگذاری ویدیو در برخی مناطق نبود زیرساخت‌های لازم برای نمایش فیلم یا نداشتن برخی امکانات در وب‌سایت‌ها مهم‌ترین ایرادات است که در این حوزه وارد می‌شود.
نمایش ویدیو اینترنت مصرف می‌کند
وقتی‌که شما یک مطلب نوشتاری را مطالعه می‌کنید نهایتاً با بارگذاری تصاویر ممکن است یک مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف شود؛ اما وقتی‌که یک فیلم را می‌بینید، مسئله حجم اینترنت مصرف‌شده برای شما اهمیت پیدا می‌کند و با توجه به کیفیت آن ممکن است حجم اینترنت مصرف‌شده تغییر باشد. به همین دلیل کاربرانی که از اینترنت حجمی استفاده می‌کنند، شاید تمایل کمتری به دیدن فیلم داشته باشند. به همین دلیل فیلم‌های کوتاه با حجم کم، موردتوجه کاربران قرار می‌گیرد.

در این مقاله از بلاگ دیدموشاپ سعی کردیم به‌طور خلاصه، مفهوم ویدیو مارکتینگ رو بررسی کنیم و نکاتی رو عنوان کنیم که برای بازخورد بهتر می‌تواند بهتون کمک کنه. امیدوارم این آموزش موردتوجه‌تان قرار بگیره.

داوود عباسیان

من داوود عباسیان هستم ارشد شبکه های کامپیوتری به علت علاقه خودم در زمینه تکنولوژی و IT مطالب ارائه شده توسط بنده گرد آوری شده است و گفتم در بلاگ دیدموشاپ مطالب را با شما نیز به اشتراک بزارم بعضی از مطالب با تجربه شخصی خودم صورت گرفته است و اکثریت آنها تست شده است و مشکلی نداشته اند. خوشحال میشم با ثبت نظر خودتان راجب مطالب ارائه شده من را یاری نمایید برای ارائه خدمات بهتر با تشکر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *